Kennisgevingen

Publieke consultatie over het MER - voorstel van wetswijziging langer openhouden kerncentrale Borssele (NL)

Inhoud ontwerp-wetsvoorstel

Het ministerie van Klimaat en Groene Groei en het ministerie en Infrastructuur en Waterstaat hebben gewerkt aan de voorbereiding van een ontwerp-wetsvoorstel. In de huidige Kernenergiewet staat dat de Kerncentrale Borssele na 31 december 2033 geen kernenergie meer mag opwekken. Dit staat in artikel 15a. Daar staat ook dat een vergunningaanvraag bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) niet in behandeling genomen zal worden. In het wetsvoorstel wordt artikel 15a van de Kernenergiewet vervangen door een nieuw artikel waarmee het voor kerncentrale Borssele mogelijk wordt om een vergunning om langer open te blijven aan te vragen.

Inhoud milieueffectrapport

Het ministerie van Klimaat en Groene Groei heeft gewerkt aan het milieueffectrapport. Dit is de eerste fase van de mer-procedure. In dit rapport is de huidige belasting op het milieu van kerncentrale Borssele in beeld gebracht. Op basis van deze huidige belasting is bepaald òf en waar potentiële nadelige milieueffecten optreden als kerncentrale Borssele na 31 december 2033 openblijft. Zo zijn koelwater (en daarmee opwarming van de Westerschelde) en de neerslag van stikstof punten van aandacht voor de toekomst.
In de tweede fase van de mer-procedure, dus na de wetswijziging bij de vergunningaanvraag, wordt onderzocht wat de feitelijke milieueffecten zijn als kerncentrale Borssele langer openblijft. Er is op dat moment meer inzicht in welke maatregelen er noodzakelijk zijn aan de kerncentrale om langer in bedrijf te zijn.

Zienswijze indienen

Documenten vind je ter inzage op Documenten | Ontwerp-wetsvoorstel en milieueffectrapport | Kerncentrale Borssele | Platform Participatie
Beschikbaar tot 1 oktober 2024
Reageren kan:  
•    Met een e-mail: info@platformparticipatie.nl
•    Ten laatste op: 1 oktober 2024

Informatiebijeenkomst

Je bent van harte welkom op onze informatiebijeenkomst. Tussen 19:00 uur en 21:00 uur kan je op elk gewenst moment binnenlopen en met medewerkers van het ministeries van Klimaat en Groene Groei en Infrastructuur en Waterstaat in gesprek gaan. De bijeenkomst is vrij toegankelijk.

Dinsdag 3 september 2024, vanaf 19.00 tot 21.00 uur, Vergader- en Congrescentrum Sportfondsen De Stenge, Stengeplein 1, 4451 CZ, Heinkenszand.

Tijdens de bijeenkomst word je geïnformeerd over het project en de procedure die gevolgd zal worden. Deze bijeenkomst wordt ook gebruikt om ideeën, kansen en aandachtspunten op te halen. Je kan tijdens de bijeenkomst, indien gewenst, een mondelinge zienswijze indienen. Daarvoor is een notulist aanwezig die uw zienswijze zal noteren.

Wat gebeurt er daarna?

Na afloop van de zienswijzentermijn worden alle zienswijzen die zijn binnengekomen, gelezen en beoordeeld. De Commissie voor de milieueffectrapportage wordt ook om advies gevraagd over het milieueffectrapport bij het ontwerp-wetsvoorstel.  Op de zienswijzen wordt een reactie gegeven in een reactienota. In deze nota wordt vermeld op welke wijze uw zienswijze in het vervolg van het proces wordt betrokken. Indieners van zienswijzen worden hierover geïnformeerd. De reactienota wordt naar verwachting eind 2024 gepubliceerd. Indieners worden hierover geïnformeerd.

Info: https://www.platformparticipatie.nl/kerncentraleborssele/planning-kerncentrale-borssele/2472530.aspx

Vaststelling van het besluit voor sectorale voorwaarden windturbines

De Vlaamse Regering heeft op 7 juli 2023 haar besluit met algemene en sectorale bepalingen rond milieuhygiëne (VLAREM II) gewijzigd wat betreft de sectorale milieuvoorwaarden voor inrichtingen voor het opwekken van elektriciteit door middel van windenergie. Dit besluit werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 17 juli 2023.

Het besluit voor de sectorale voorwaarden voor windturbines

Met dit besluit stelt de Vlaamse Regering sectorale voorwaarden voor windturbines vast om de mogelijke milieuhinder ervan voor omwonenden te voorkomen of te beperken. Concreet gaat het om de slagschaduw-, veiligheids-, en geluidsaspecten van de exploitatie van windturbines uit rubriek 20.1.6 van de indelingslijst bij VLAREM II.

In een plan-MER zijn de mogelijke effecten van deze sectorale voorwaarden voor windturbines op mens en milieu onderzocht. Team Omgevingseffecten keurde het plan-MER goed.

Het besluit, het bijhorende plan-MER en de verklaring over de milieueffectrapportage raadplegen

Je kan

  • het besluit voor sectorale voorwaarden windturbines
  • het bijhorende plan-MER
  • de verklaring over de milieueffectrapportage 

raadplegen via:

Heb je vragen? 

Bij vragen kan je het Departement Omgeving contacteren:

Ontwerp-MER voor het ArcelorMittal-project 'Green Primary: het pad naar CO2-neutraliteit'

ArcelorMittal ondertekende in september 2021 een intentieverklaring met de Belgische en Vlaamse regering, ter ondersteuning van de investering in een installatie voor direct gereduceerd ijzer (DRI) evenals twee nieuwe elektrische ovens (EAF). Dankzij deze investering voorzien ze hun CO2-uitstoot met 3 miljoen ton per jaar te verminderen tegen 2030 t.o.v. 2018.

ArcelMittal boekte de afgelopen maanden belangrijke vooruitgang in de uitwerking van dit duurzaamheidsproject. De Europese Commissie heeft de Belgische en Vlaamse overheidsondersteuning goedgekeurd. Het conceptueel plan is sinds kort volledig afgewerkt. Eind juni is ook het Milieueffectrapport (MER) ingediend bij de Vlaamse overheid. Dit rapport geeft een overzicht van de mogelijke milieugevolgen van het Green Primary-project.

Lokaal Materialenplan 2023-2030

Op 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Materialenplan (LMP) goed. Dit gebeurde op basis van een goedgekeurd Milieueffectenrapport (MER).

Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

Het LMP, het plan-MER en de andere bijhorende documenten kan je tegelijkertijd via volgende kanalen raadplegen:

Download hier het LMP.

Goedkeuring Strategisch Plan gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027 en plan-MER

In kader van de Vlaamse invulling van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) werd, conform artikel 4.2.11 van het DABM,  van 14 januari 2022 tot en met 14 maart 2022 een openbaar onderzoek georganiseerd voor het ontwerp van het plan-MER en over het ontwerp van het Vlaams GLB Strategisch Plan 2023 – 2027.

Het Vlaams GLB Strategisch Plan 2023 – 2027 werd door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 17 maart 2023, op basis van een goedgekeurde MER.

De goedkeuring van de Vlaamse Regering van het GLB Strategisch Plan 2023-2027 is gestoeld op een goedgekeurde plan-MER. Meer bepaald:

  • Concludeert het Strategische MER dat uit de kwalitatieve en kwantitatieve beoordeling blijkt dat het voorgenomen GLB-plan voornamelijk positieve effecten op de diverse milieudisciplines met zich mee kan brengen. De grootte van de effecten is evenwel afhankelijk van de effectieve deelname aan het programma (financiële steun op aanvraag), de plaats waar de maatregelen genomen worden en het totaalbudget van het programma.

  • Werd de passende beoordeling gunstig geadviseerd

  • Is Team Mer van oordeel dat de effecten van het voorgenomen plan op een correcte wijze zijn besproken, rekening houdend met het strategisch karakter van het plan.

Conform artikel 12 van het plan-m.e.r.-besluit (Besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma's), kunnen de betrokken documenten worden geraadpleegd via de website van Departement Landbouw en Visserij https://lv.vlaanderen.be/beleid/landbouwbeleid-eu/gemeenschappelijk-landbouwbeleid-glb/inspraakprocedure-kennisgeving-en

PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) en bijhorende verklaring over de milieueffectrapportage

Op 10 maart 2023 heeft de Vlaamse Regering de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) definitief vastgesteld.  De PAS is opgevat als een omvattend, niet-reglementair, realisatiegericht programma, met als onderdelen: 

  • brongerichte maatregelen om de emissie en depositie van stikstof te verminderen; 
  • een stikstofsaneringsplan met herstelmaatregelen voor de natuurkwaliteit en het natuurlijk milieu in SBZ-H; 
  • kaders voor de beoordeling van de impact van activiteiten die NOx of ammoniak uitstoten; 
  • een pakket flankerende maatregelen om sectorinspanningen te ondersteunen; 
  • een systeem voor monitoring en borging van de programmadoelen. 

Je kan het Besluit PAS en de bijhorende verklaring over de milieueffectrapportage online inkijken op www.vlaanderen.be/stikstof.

Verklaring over cookies